Cadeaubonnen binnen franchise

20/12/2017

De cadeaubon is populair, in ieder geval bij werkgevers. Zij geven hun personeel steeds vaker een bon als kerstpakket, schrijft het Algemeen Dagblad.Hoe gaat u om met cadeaubonnen binnen uw franchiseformule?

Franchisenemers zijn zelfstandige ondernemers. Als er geen andersluidende afspraken binnen de formule zijn gemaakt, kan een franchisenemer zelfstandig besluiten om (bijvoorbeeld) cadeaubonnen te verkopen. De consument kan deze cadeaubonnen bij het ontbreken van overkoepelende afspraken in principe niet inwisselen bij collega-franchisenemers uit dezelfde keten. Feitelijk koopt de consument al bij de betreffende (franchise)ondernemer maar heeft hij een tegoed. Het is niet zomaar vanzelfsprekend dat een andere ondernemer deze tegenprestatie (het tegoed) inwisselt. Hij heeft de koopsom immers ook niet ontvangen.

Is het voorgaande wenselijk? Voor de consument is het verschil tussen een ‘gewone’ winkelketen en een franchiseketen niet per se duidelijk. Bovendien bestaan er ‘gemengde’ bedrijven: winkelketens die zowel eigen vestigingen als franchisefilialen hebben. Als een vrouw in Sneek naar een lingeriewinkel van een franchiseketen gaat met een cadeaubon die ze met kerst kreeg van haar vriend uit Tilburg, dan weet ze niet dat de winkels (mogelijk) worden uitgebaat door twee verschillende ondernemers en dat ze dus in feite te maken heeft met twee verschillende ondernemers. Ze wil gewoon haar cadeaubon kunnen besteden.

Een franchisenemer moet dus altijd bij de uitgifte van cadeaubonnen aan de consument duidelijk maken of de bon alleen in de eigen vestiging of binnen de hele formule besteed kan worden. Wie eigen bonnen uitgeeft, moet toch nadenken over afspraken met collega-franchisers: want waar kunnen klanten met de cadeaubonnen naar toe met de cadeaubonnen als de exploitatie van een franchisevestiging onverhoopt vroegtijdig vestiging wordt beëindigd? Recent speelde bij een franchiseorganisatie dat een vestiging zelfstandig had besloten om cadeaubonnen uit te geven waarmee consumenten niet terecht konden bij andere franchisevestigingen. Deze vestiging moest gesloten worden omdat de ondernemer zijn zaken niet op orde had. De franchisegever stond voor de vraag wat hij moest doen met deze bonnen. Een consument zal uiteindelijk toch de keten erop aan kijken als hij met een bon blijft zitten die niet meer ingeleverd kan worden. Uiteindelijk besloot de franchisegever de klanten te compenseren om verdere schade aan het imago van de totale formule te voorkomen.

Duidelijke afspraken over onder meer de vraag of dergelijke cadeaubonnen uitgegeven mogen worden en onder welke voorwaarden, kunnen veel problemen voorkomen.

Wilt u meer weten hoe u afspraken op dit gebied het beste kunt vastleggen? Neem contact op!

 

  • L.M.F. (Linda) Relouw
Slanke klanten, magere omzet
27/03/2018 - Een teleurgestelde franchisenemer stopt met de afdracht van de franchise fee. De franchisegever zou een misleidende omzetprognose... Meer
Cadeaubonnen binnen franchise
20/12/2017 - De cadeaubon is populair, in ieder geval bij werkgevers. Zij geven hun personeel steeds vaker een bon als kerstpakket, schrijft het... Meer
De toekomst van franchise
20/11/2017 - Deze maand werd bekend dat Hunkemöller haar franchise gaat afbouwen; zij gaat de komende tijd franchisevestigingen terugkopen van... Meer
Einde franchiseovereenkomst is einde samenhangende overeenkomst?
14/11/2017 - Samenhangende overeenkomsten Bij de start van een franchiserelatie zal een franchisenemer vaak meerdere overeenkomsten sluiten.... Meer